İSMİ LAZIM DEĞİL sergisi bilinmezin anlaşılmazlığını
yansıtıyor, hiçbir şey açıklamıyor, hiçbir şey tanımlamıyor
Koç topluluğu Spor Kulübü Bağlarbaşı Korusu'nda bulunan Abdülmecit Efendi Köşkü'nde yer alan İSMİ LAZIM DEĞİL sergisi 20 Eylül -11 Aralık 2022 tarihleri arasında herkese ücretsiz olarak ziyarete açılmıştır
Abdülmecit Efendi Köşk'ünde yer alan sergide, Ömer Koç Koleksiyonu’na ait yapıtların yanı sıra Koç Holding
desteğiyle bu sergi için üretilen eserler ile Türkiye ve yurtdışındaki kurum, sanatçı ve koleksiyonerlerden ödünç alınan yapıtlar da yer alıyor
Sergi de bir grup insanın aynı noktaya bakmakta olduğu eser, aynı statüde olan insanların tek bir yöne baktıklarını ifade etmektedir
İsmi lazım değil sergisi, yaşamlarımızı etkileyen bilinmezin, insanlık durumumuz kadar sanatla da ilişkili olduğu ve insanlığın geçmişi kadar geleceğine de ait olduğu görüşüne dayanılarak tasarlanmıştır
Sergi, bilinmezden hem büyülenmenin hem de korkmanın tarih boyunca ortaya çıkardığı biçimleri, sembolleri, anlatıları ve pratikleri keşfetmeyi amaçlamaktadır
Sergi, farklı disiplinler ve estetik yaklaşımlar arasında da bir
köprü işlevi görmektedir
İsmi Lazım Değil başlığı, gösterme ile gizleme, söyleme ile söylememe arasındaki
hassas dengeyi korumayı amaçlayan serginin, nasıl tasarlandığına dair ipuçları vermektedir
Mitlerin döngüsel yapısını
benimseyen sergi,
biçimlere, şeylere ve imgelere antagonist yaklaşımı aşarak tekrar yüzeye
çıkan motifler ve figürler-taş, yılan, göz– gölge- ayna etrafında tasarlanmıştır
İsmi lazım değil denilerek sergide, kötü bir şeyin
ismi anılmadığında o şey, büsbütün kaybolup gitmeyecek olsalar
da, yumurtalarından çıkmalarını engellemek, onları gecenin karanlığına havale
etmek, varlıklarını savuşturmak anlamı düşünülmüştür
Endonezyalı sanatçı Agus Suwage’nin “Luxury Crime” (Lüks Cinayeti)
isimli eseri “Hatırla ki ölümlüsün” der gibidir
Kendi lüksünde hayata veda eden bir
insanın, kemikleri varakla kaplı olarak iskeleti sergide ziyaretçilerle buluşturulmuştur. Sanatçının kullandığı pirinç taneleri Asya kültürlerinde bereket, şans,
güç ve ölümsüzlük simgesi olduğundan, eser esprili bir tarzda ölümlülüğümüzü hatırlatmaktadır
Sergide yer alan yüzdeki mantarlar, içimizdeki büyüttüğümüz korkuları temsil etmektedir
Köşk'ün zemin
katında, birinci katında ve bahçesinde, 45’ten fazla sanatçının çeşitli mecralarda ürettiği yaklaşık 100 yapıt sergilenmektedir
Necla Rüzgar’ın "Taş Taşı Yumuşatır" isimli heykeli Medusa mitinden yola
çıkarak, tarih boyunca canavarlaştırılan bu figüre insanlığını geri
kazandırmakta ve onu kız kardeşlikle ilişkilendirmektedir
Abdülmecid Efendi Köşkü bahçesinden sergilenen eserler, binaya girmeden, ilk etapta dikkat çekmektedir
Bodrum katta bulunan
etkileşimli mekânsal deneyim, karanlıkta bir anlatıcı eşliğinde, ziyaretçilerin içine çekilecekleri bir digital sergi yolculuğu sunmaktadır
Çeşitli biçimler alarak çok eski
zamanlardan bize ulaşan iblis figürü, belli bir toplumun veya dönemin
korkularını ve arzularını hem yansıtır hem de kristalleştirir
İblis kavramını içeren ve onu komşu temalara doğru genişleten sergi canavarlık,
melezlik, vahşilik, kozmik ve toplumsal düzen, ötekilik gibi kavramları da ele alarak, insanların kötülüğü defetmek ve ona bir çehre kazandırmak için bulduğu yolları araştırıyor
Sergi, güncel sanat yapıtlarını kadim ikonografik ve metinsel kaynaklarla ilişkileri bakımından anlamak için biçimlerin, inançların ve
temsillerin tarih boyunca nasıl varlığını sürdürdüğünün, göç ettiğinin ve
dönüşüm geçirdiğinin izini sürmektedir
Yılan figürünün görüldüğü yapıtın yakın görüntüsü
Mitolojiye göre
tavuskuşu güzelliği ile çok övünen bir kuş olduğundan, tanrıların, onu
her ses çıkardığında cezalandırarak lanetlemesi kanlı tavuskuşu
portresiyle sergide anlatılmaktadır
İsmi lazım değil sergisinde, tarihte zamanın bilinmezliğine ya da büyüleyiciliğine giderek gezilmektedir
Hayatta hiç bitmeyen bir
döngülerden uzaklaşabilmemiz için konfor alanımızdan
çıkarak, hayatımıza yeni deneyimler katmamız gerektiğinden, Abdülmecit Efendi Köşkü'nde bulunan, İsmi lazım değil sergisi bu konuyu sorgulatmaktadır
Abdülmecid Efendi Köşkü dış ve iç görünümüyle oldukça etkileyici bir
yapı olarak şehrin kalabalığının içinde ağaçlarla dolu bakımlı bahçesi ile sanki zamanda geriye sarmış gibi olduğundan İSMİ LAZIM DEĞİL sergisi ile son derece uyumludur
Sergide yere serilmiş durumdaki ölü kuşlar iklim krizine vurgu yapmaktadır
Abdülmecid Efendi Köşkü’nün görkemli, yaşanmışlık dolu, tarihi ile biraraya gelen sergi, mekânın geçmişine saygıyla ve mimarisine sevgiyle gerçekleştirilmiştir
Sergide yer alan eserlerdeki motifler tarihten bugüne tekrar geldiklerinde farklı anlamlar üstlenerek, günümüzün
sosyopolitik, kültürel veya estetik dinamiklerini yansıtmaktadırlar.
Sergi, şimdi ve burada olan ile öteki dünyanın, gündelik olan ile
olağanüstü olanın, dünyevi ile kutsalın, elle
tutulur olan ile olmayanın kesişim noktasında konumlanmıştır
Şehzade Abdülmecid Efendi tarafından geçmişte yazlık konut olarak
kullanılmış ve dönemin sanatçı,
siyasetçi ve edebiyatçı kişiliklerinin sık sık toplanma alanı ve bir
nevi kültür merkezi olmuş ABDÜLMECİT EFENDİ KÖŞKÜ'nün, harem binaları ve müştemilat gibi yapıları günümüze sağlam şekilde
ulaşamamış ancak günümüze ulaşabilen üç katlı selamlık binası Koç Grubu tarafından sosyal tesis olarak kullanılmaktadır
İkinci dünya savaşı sırasında bir süre askerlere tahsis edilen Abdülmecit Efendi Köşkü uzun süre boş kalmış ve 1987-1988’de kısmen restore edildikten sonra, günümüzde zaman zaman sergilere ev sahipliği yapmaktadır
Abdülmecit Efendi Köşkü, çinilerin renkleri, şöminesi, çeşmesi, duvarlarda yer
alan hat sanatının en güzel örnekleri ile eşsizdir
2011 yılında Koç Holding Emekli ve Yardım Sandığı Vakfı tarafından, korumak ve gelecek kuşaklara aktarmak amacıyla Abdülmecit Efendi Köşkü satın alınmıştır
İsmİ Lâzım Değil sergisinin küratörlüğünü, Selen Ansen ve Brigitte Pitarakis üstlenmiştir
Sergiyi gezdikten sonra özel koru içinde bulunan LOTUS BİSTRO by DİVAN da yorgunluğunuzu gidermek için görevlilerden %15 indirim kuponu alabilirsiniz
Abdülmecit efendi köşkünde yer alan, toplumun konuşmaktan kaçındığı şeyleri (büyü,ötekileştirme, dışlama,ölüm gibi) tema edinmiş olan İSMİ LAZIM DEĞİL sergisini gezmekten ve bu güzel köşkü görmekten memnun kaldım..Koç grubunun ilerde düzenleyeceği başka sergilerin vasıtasıyla normalde kapalı olan ABDÜLMECİT EFENDİ KÖŞKÜNÜ ve muhteşem koruluğu daha önce gitmeyenlerin de görmelerini öneriyorum
YanıtlaSil