Türkiye’de Trabzon'da bulunan ve en önemli geç dönem Bizans eserlerinden biri kabul edilen AYASOFYA'nın bir bölümü 2013 yılından itibaren freskler kapatılarak Camii olarak kullanılmaktadır
Ayasofya, 1260’da Trabzon İmparatorluğunu yöneten Komnenos
Hanedanı tarafından Manastır Kilisesi olarak yaptırılmıştır. Fatih Sultan
Mehmet’in 1461’deki Trabzon fethinden sonra da kilise olarak
kullanılmıştır. 1584’de camiiye dönüştürülmüş ama
onarılmadığı için pek kullanılamamış, 1865’de Trabzon’daki Müslüman
cemaatin topladığı parayla camii onarılmış ve 1. Dünya Savaşı’na kadar
ibadete açık kalmıştır. Ruslar I. Dünya Savaşı’nda şehri işgal edip
Ayasofya’yı hastane olarak kullanınca yine çok hasar gördüğünden 1964’de restorasyonu yapılmış ve müze olarak günümüze kadar gelmiştır
Müze oldukça bakımlı ve güzel bir bahçenin ortasında kare-haç planlı olarak yapılmış ve yüksek bir kubbeye sahiptir
En iyi korunmuş durumda olan freskler, ana kilise kısmında, batı tarafındaki Narteks'te ve Çan Kulesi'nin şapel kısmındadır
Yapının içinde
bulunan ve konularını incilden alan süslemelerin önemli bir bölümü
günümüze kadar özelliklerini kaybetmeden gelebilmiştir
Şu anda Ayasofya’nın bir kapısı ibadete gelenler için camii olarak
hizmet veriyor. Diğer alanlar ziyaret etmek isteyen herkese açık
olduğundan ve fresklerin bir kısmı görülebildiği için de ücretsiz bir
müze olarak ziyaret edilmektedir
Ayasofya'nın yeniden camiye dönüştürülmesi sonrası yapının bahçesindeki 33 tarihi eser,Trabzon Müzesine taşınmıştır
Kuzey giriş kapısı üzerindeki kemerde batıdan doğuya doğru dört aziz,
Aziz Sabas, Aziz Entini, Aziz Yutimison ve Aziz Teodisyas figürleri
oldukça canlı renklerle işlenmiştir
1427 yılında yapılan ÇAN KULESİ Ayasofya'nın batısında bahçede yer almaktadır
Üstün bir işçiliğin
görüldüğü Hristiyan sanatının yanı sıra Selçuklu Dönemi İslam sanatının da etkileri görülmektedir. Kuzey ve batıdaki revak
cephelerinde görülen geometrik geçmeli bezemeleri içeren madalyonlarla,
batı cephesinde görülen mukarnaslı nişler Selçuklu taş işlemelerindeki özellikleri taşımaktadır
Güney cephesindeki kemerin kilittaşı üzerinde Trabzon'da 257 yıl hüküm süren Komnenos Hanedanı'nın sembolü olan tekbaşlı kartal motifi bulunmaktadır
Kubbe ve kasnağı on iki köşelidir. Kubbe monoblok dört
mermer sütun, kemerler ve pandantiflerle taşınmaktadır.
Yapı ana kubbenin etrafında değişik tonozlarla örtülmüş,
çatı farklı yükseklikler verilerek kiremitle
kaplanmıştır
Binanın en görkemli cephesi güneyidir. Burada Adem ve Havva'nın yaratılışı kabartma olarak anlatılmış ve fresklerde İncil'den alınmış konular işlenmiştir
Bazı araştırmacıların görüşlerine göre, astronomi eğitimi de yapılan manastırda, kilise ve kule, kompleksin parçalarını oluşturmaktadır. O yüzden kule'nin astronomi eğitimi için gök cisimlerini gözlemek gözlemek amacıyla yapıldığı söylenmektedir. İçinde üç kat bölmesi bulunan kule'nin üçüncü kat seviyesinden üstü sonradan yenilenmiştir. Manastırın fonksiyonu bitince, kule bir müddet balıkça feneri ve daha sonra çan kulesi işlevi gördükten sonra da minare olarak kullanılmıştır
Doğu Karadeniz Bölgesinde, ikinci İstanbul olarak vasıflandırılan ve târihî eserler yönünden oldukça zengin olan Trabzon'a gidildiğinde ziyaret edilecek yerlerden olan AYASOFYA'NIN kiliseden Camii'ye dönüştürülmesi ve günümüzde Camii olarak ibadete acık olması ve müze olarak da ziyaret edilebilmesi ayrıcalıklı bir durum diye düşünüyorum.
YanıtlaSilYanıtlaSil